Till van Rahden

Till van Rahden ist Historiker und lehrt Deutschland- und Europastudien an der Université de Montréal in Kanada (Canada Research Chair). Ferner ist er Adjunct Research Professor an der Carleton University. Er hat an den Universitäten Köln und Chicago gelehrt und war Fellow u.a. am Forschungsbereich „Geschichte der Gefühle“ am Max-Planck-Institut für Bildungsforschung (2009), Excellence-Cluster „Formations of Normative Orders“ am Forschungskolleg Humanwissenschaften (Institute for Advanced Studies in the Humanities) der Johann Wolfgang Goethe-University, Frankfurt am Main (2010); am Freiburg Institute for Advanced Studies der Albert-Ludwigs-Universität Freiburg (2010-11) am Leibniz-Institut für Europäische Geschichte in Mainz (2016). Im Zentrum seiner Forschungsinteressen stehen Theorien und Geschichte der Demokratie sowie die Geschichte der Juden in Europa. Bücher u.a.: Juden und andere Breslauer. Die Beziehungen zwischen Juden, Protestanten und Katholiken in einer deutschen Großstadt von 1860 bis 1925, Göttingen 2000 (Fraenkel Prize in Contemporary History); Juden, Bürger, Deutsche: Zur Geschichte von Vielfalt und Differenz 1800-1933, Tübingen 2001 (hg. mit Andreas Gotzmann und Rainer Liedtke); Demokratie im Schatten der Gewalt: Geschichten des Privaten im deutschen Nachkrieg, Göttingen 2010 (hg. mit Daniel Fulda, Dagmar Herzog, Stefan-Ludwig Hoffmann); Autorität: Krise, Konstruktion und Konjunktur, Munich, 2016 (hg. mit Martin Roussel und Olivers Kohns).

Fellowships

Fellowships
-

Everyone is talking about a crisis of democracy. Till van Rahden challenges the prevailing sense of despair. Instead of obsessing about how democracies die, it might be more useful to explore what keeps them alive. Democracy is not just a system of government, but a fragile way of life grounded in democratic manners and a democratic ethos. It is sustained and revived in democratic encounters and conflicts that allow for aesthetic experiences of freedom and equality.

-

We are all democrats now. Yet concerns over the future viability of democracy pervade scholarly and public controversies. To date, the humanities have contributed comparatively little to our understanding of democracy's fragile and contingent nature in the past and in the present. The focus of my research project is the democratic content of aesthetic forms, styles, and manners. Is it possible to identify which forms and styles stimulate, sustain and revive democracy as a way of life?